فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
درباره فروشگاه
بهترین مکان برای پیدا کردن تمام مقالات و پروژه های دانشجویی و دانش آموزی
گزارشات
تاریخ تاسیس : 1394/02/02
تعداد محصولات اضافه شده : 315
تعداد فروشهای کاربر : 420
افراد آنلاین :
رنک فروش کاربر :
کدهای ویژه

   مقاله مقایسه تطبیقی حقوق زن در اسلام و دیدگاه های فمینیستی

امیرعلی حسینی 1395/08/13 دسته بندی : پروژه و مقاله 0

دين مبين اسلام به عنوان آخرين دين الهي كه بهترين و كامل ترين برنامه را براي سعادت دنيوي و اخروي انسان ارايه داده است براي زن و مرد هويتي واحد قايل است و تنها ملاك و معيار برتري هر يك از دو جنس را تقوي معرفي مي كند.

عنوان : مقاله مقایسه تطبیقی حقوق زن در اسلام و دیدگاه های فمینیستی

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد

 

فهرست مطالب

تعریف مسأله و بیان سوالها ۴

سابقه و ضرورت انجام تحقیق ۶

فرضیه ها ۱۱

هدف ها ۱۲

چه کاربردی از انجام این تحقیق متصور است؟ ۱۳

روش انجام تحقیق ۱۳

روش و ابزار گردآوری اطلاعات ۱۳

فهرست منابع و مآخذ ۱۴ 

 

تعريف مسأله و بيان سوالها

خداوند متعال نوع انسان را از دو جنس مرد و زن آفريده و تفاوت در جنسيت را مايه بقاي نوع انساني قرار داده است. تفاوتهاي جسمي و روحي - رواني زن و مرد ناشي از خلقت تكويني آنهاست حكمت ها و مصلحت هاي خاص خود را دارد. اين تفاوتها در بعد تشريحي، مسايل فقهي و حقوقي خاص و متفاوتي را براي هر دو جنس به دنبال دارد و باعث شده كه احكام آنها در برخي موارد با هم مشابهت نداشته باشد.

 

و شخصيت انساني آنها را واجد حقوق مساوي و مستعد رشد و كمال و تقرب به خداوند متعال مي داند.

براي شناخت و درك صحيح مسايل فقهي و حقوقي زنان بايد به ويژگيهاي خاص تكويني زنان در بعد روحي – رواني و جسمي توجه شود و سپس در مورد حضور متناسب زنان در عرصه هاي خانوادگي ،‌اجتماعي ، اقتصادي و سياسي و ... به قضاوت بنشينيم و گونه برداشت‌ها و تصميم گيريهاي ما در مورد زنان تناسبي با حقوق زنان نداشته ، دچار افراط و تفريط و چه بسا حقوق زن به نام تساوي حقوق يا دفاع از حقوق زنان پايمال شود يعني همان كاري كه در سده هاي اخير در غرب صورت گرفته است.

فمينيسم يا زن سالاري افراطي از جمله جريانات دفاع از حقوق زنان در سده اهي اخير به خصوص دهه 60 ميلادي است. اين طرز تفكر در اواخر قرن 18 در غرب شروع به شكل گيري كرد و به طور مشخص و سازمان يافته در چهارچوب يك نهضت سياسي در سال 1848 شروع شد.

با دقت در ديدگاهها و عملكرد فمينيست ها كه گاهي گرايش هاي افراطي نيز در پيش گرفته اند مشاهده مي كنيم كه آراء آنها ناشي از سير تاريخي ستم به زنان در غرب بوده و اين ستم باعث شده كه جنبشي در دفاع از حقوق زنان در آن ديار شكل بگيرد و زناني كه تا كنون ستم مي ديدند اكنون به شكل ديگري در قالب دفاع از حقوق زنان مورد ستم واقع شوند.

بنابراين سؤالاتي كه اين رساله در صدد پاسخ به آنهاست عبارتند از:

1- آيا اسلام معتقد به تشابه حقوق زن و مرد است؟

2- آيا بعضي از محدوديت هاي اسلام در مورد زنان مخالف حقوق زن است؟

3- آيا طبيعت و خلقت تكويني زن اقتضاي حقوق مشابه با مرد را دارد؟

4- زيربناي تفكر فمينيستي چيست؟

5- ادعاي فمينيست ها در طرفداري از حقوق زنان تا چه اندازه با واقع مطابقت دارد؟

6- تمايلات نفساني چه تأثيري در ديدگاههاي فمينيستي داشته است؟

7- مطامع سوداگران سرمايه داري چه تأثيري در رواج تفكر فيمينستي داشته است؟

سابقه و ضرورت انجام تحقيق

در زمينه حقوق زن در اسلام و ديگر مكاتب از جمله مكاتب فمينيستي آثار زيادي نگاشته شدهاست كه به بررسي برخي از مهمترين آنها مي پردازيم:

از جمله اين آثار كتاب «فمينيسم از نظر اسلام و ديگر ملل  است. اين كتاب كه در قالب يك رساله كارشناسي ارشد نوشته شده به بررسي حقوق زنان در حوزه هاي مختلف ابواب فقهي با توجه به ديدگاه مذاهب پنج گانه پرداخته است و نويسنده در آن سعي كرده است تمام حوزه هايي را كه زنان در آن ذي حق هستند و شارع مقدس به حقوق آنان نيز توجه فرموده است نمايان سازد.

به نظر مي رسد كه محتواي كتاب با عنواني كه براي آن انتخاب شده تناسبي ندارد. زيرا در كتاب بيشتر به تفاوتهاي فقهي و حقوقي زن و مرد از جنبه هاي مختلف پرداخته شده ولي اشاره اي به فمينيسيم كه در واقع به جنبش زنان در غرب و خارج از حوزه اسلام است،‌نشده است. در فصل آ÷ر كتاب نيز ديدگاه برخي اديان و ملل را در مورد زنان آورده است كه هيچگونه تطابقي با آراي فمينسيتي در گذشته و حال ندارد و بسياري از اين ديدگاهها حتي در ميان آن ملت ها و اديان هم منشأ اثر نيست زيرا ،‌ با توجه به روي كارآمدن ديدگاههاي فمينيستي قرون اخير در غرب و فرهنگ جدايي دين از سياست كه پس از رنسانس در غرب شكل گرفت نگرش هاي ليبراستي،‌سكولاريستي، ماركسيستي و اومانيستي حاكم گشته است.

روي هم رفته رساله مذكور حاوي ديدگاهها و نگرش هاي امروزي در حوزه مسايل حقوقي زنان نمي باشد و نياز به يك اثر جامع و مستقل و به روز وجود دارد تا ديدگاههاي دين اسلام با مكاتب فمينيستي تطبيق داده شده و بسياري از مسايل مبهم در مورد حقوق زنان پاسخ داده شود.

اثر ديگري كه در اين زمينه مي توان نام برد «زن در انديشه اسلامي » است. در اين كتاب بيشتر به شخصيت زن، كمالات انساني او، مشاركت زنان در اجتماع و مسئله حجاب و عفاف پرداخته شده است. هدف نويسنده ارايه تصويري صحيح از شخصت زن بوده است تا بر اين اساس بتوان فرهنگ ها ، قوانين، آداب و رسوم و تلقي هاي موجود در مورد زنان را نقد كرد و در اين راه از قرآن و سنت استفاده شده است. هر چند كه نويسنده سعي كرده تصويري صحيح از زن در انديشه اسلامي ارايه كند ولي به لحاظ مطالب مطرح شده از جامعيت لازم برخوردار نيست ضمن اينكه كار تطبيقي با حقوق زنان از ديدگاه مكاتب غربي و فمينيستي صورت نپذيرفته است و نياز به نگارش يك اثر به روز و جامع و مستقل احساس مي شود.

اثر ديگري كه در اين زمينه وجود دارد كتاب ارزشمند «نظام حقوق زن در اسلام » است.


خرید و دانلود | 1,000 تومان
نوع فایل :word | تعداد صفحات :15

گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط