فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
درباره فروشگاه
بهترین مکان برای پیدا کردن تمام مقالات و پروژه های دانشجویی و دانش آموزی
گزارشات
تاریخ تاسیس : 1394/02/02
تعداد محصولات اضافه شده : 315
تعداد فروشهای کاربر : 420
افراد آنلاین :
رنک فروش کاربر :
کدهای ویژه

   تحقیق و پژوهش نقش حیا و حجاب در زندگی زن،

بختیار میرزایی 1396/09/24 دسته بندی : رشته علوم تربیتی 0

این تحقیق در مورد نقش حیا و حجاب در زندگی زن در 50 صفحه در قالب ورد و قابل ویرایش می باشد.که شامل عناوین :نقش حیا و حجاب در زندگی زن،اصول و نقش حیا و حجاب در تربیت فرزندان در خانواده,حیا,حجاب,پوشش,نقش حیا در تربیت فرزندان,پوشش مادر و تأثیرآن در فرزندان,،حیا،حجاب،نقش حیا و حجاب در زندگی زن و... می باشد.

 فهرست

نقش حیاء در تربیت... 3

حیاء در ارتباط با خداوند، دیگران و خود. 3

وظیفه پدر و مادر در رشد دادن حیای فرزندان.. 5

ذکر توسّل.. 6

نتيجه گيري.. 11

پیشنهادات: 13

حجاب... 17

نقش پدر و مادر در تربیت فرزند.. 17

ابعاد مختلف تربیت... 20

تربیت جسمانی.. 20

تربیت دینی واخلاقی.. 21

تربیت عاطفی.. 25

تربیت جنسی.. 26

نتیجه گیری: 27

تاثیر خانواده بر حجاب فرزندان.. 31

نقش خانواده حجاب و عفاف در خانواده. 32

راهکارهایی برای فرهنگ سازی عفاف و حجاب در جامعه. 34

آثار حجاب وعفاف... 35

آثار فردی حجاب... 35

توفیق معنوی.. 35

حفظ کرامت وشخصیت والای زن.. 35

پاسداری از امنیت زن.. 36

آثار حجاب در خانواده. 36

آثار اجتماعی حجاب... 36

کاهش مفاسد.. 36

مبارزه با تهاجم فرهنگی.. 37

توسعه فرهنگ حجاب در جامعه. 44

نقش الگوي خانواده. 45

منابع: 48


نقش حیاء در تربیت

حیاء و شرم چیست؟ چون بحث مربوط به روش مسائل اخلاقی است، تعریف علمای اخلاق را بیا ن می کنیم. آنها در مباحث اخلاقی یکی از رذائل اخلاقی را به عنوان «وَقاحت» مطرح می­کنند که ما به آن می­ گوییم: بی شرمی؛ و ضدّ آن را «عَفاف» می­ گویند. وقاحت از رذائل نفسانیّه است و عبارت است از: عدم مبالات نفس از ارتکاب محرّمات شرعیّه و عقلیّه و عرفیّه. در مقابل آن، ما می­ گوییم ضد او حیاء است.

حیاء عبارت است از: محصور کردن و انفعال نفس از ارتکاب محرّمات شرعیّه و قبائح عقلیّه وعرفیّه، به جهت اینکه نکوهش نشود. مرحوم مجلسی رضوان الله تعالی علیه هم تعریفی راجع به حیاء دارد که می­ فرماید: «اَلحَیاءُ مَلَکَةٌ لِلنَّفسِ تُوجِبُ إِنقِباضُها عَنِ القَبیحِ وَ إِنزِجارُها عَن خِلافِ الآدابِ خَوْفاً مِنَ الَّلْومِ» اگر بخواهم مطلب و بحث را ساده کنم؛ حیاء یک نوع پوشش برای روح است. این تعبیر که عرض ­کردم تقریباً هم در آیات قرآن وارد شده است هم در روایات. البتّه در روایات روشن ­تر است. در باب روح این طور است که این برای انسان یک امری از امور فطری و اکتسابی نیست. یک پوششی برای روح است.

حیاء در ارتباط با خداوند، دیگران و خود

آن وقت این پوشش، در روابط گوناگون قرار می ­گیرد. یک وقت در ارتباط با خدا قرار می­ گیرد، یک وقت در ارتباط با مخلوق و حتّی یک وقت در ارتباط با خود انسان قرار می­ گیرد. من نمی­ خواهم الان وارد بحث حیاء بشوم چون چندین سال پیش این را بحث کرده­ام. لذا تقسیم­ بندی می­ کنند و می­ گویند «أَلحَیاءُ مِنَ اللهِ تعالی» یعنی: از خدا خجالت بکش «أَلحَیاءُ مِنَ الخَلق» یعنی: از مردم خجالت بکش «أَلحَیاءُ مِنَ النَّفس» یعنی: لااقل از خودت خجالت بکش.

الحیاء من الله عبارت از تقوا است

در بابِ آنجایی که «حیاء مِن الله» و خجالت کشیدن از خدا است، تعبیر می­ کنند به «تقوا». شما در قرآن این تعبیر را ببینید: «یابَنی ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیکمُ لِبَاسًا یوَارِی سَوْءَاتِکمْ وَ رِیشًا وَ لِبَاسُ التَّقْوَی ذَلِک خَیرْ ذَلِک مِنْ ءَایاتِ الله؛[3]ای فرزندان آدم! لباسی برای شما خلق کردیم که شما را می ­پوشاند و مایه­ زینت شماست. امّا لباس پرهیز کاری بهتر است. اینها(همه) از آیات خداست تا متذکّر نعمت های او شوند.»

تقوا یک چیز درونی و مربوط به روح است. پوششی برای روح است. در این آیه از آن تعبیر به لباس می ­کند. پوشش است...عمدۀ بحث این است که تقوا، «الحیاءُ مِن الله» است و حیاء یک پوشش است. لذا علی علیه السلام در روایتی می­


خرید و دانلود | 4,000 تومان
نوع فایل :docx | تعداد صفحات :50

گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط